כמה נשאר לכם בעסק בסוף החודש?

כמה נשאר לכם בעסק בסוף החודש?
זאת אחת השאלות הראשונות שאני שואל כל עסק שבא להתייעץ איתי.
לרוב התשובה היא:
“לא יודע, אבל כבר שלחתי את החומר לרואה החשבון שלי. נחכה שיסיים ונדע כמה”.
קודם כל, דוח רואה חשבון הוא תמיד הדוח של השנה שעברה, אבל אנחנו כבר ביולי’
כל כך הרבה השתנה מאז והיום – בעולם, במדינה בעסק שלכם, אז מה זה יעזור… אתם צריכים לדעת כמה נשאר לכם עכשיו ולא כמה נשאר לכם שנה שעברה.
אבל יותר מכך – אני בעצמי רואה חשבון ותנו לי לגלות לכם סוד: דוח רואה חשבון לא יעזור לכם להבין כמה נשאר לכם.

וזאת מכמה סיבות:
.1 הדוח כתוב בשפה “חשבונאית” ולא עסקית. מלים כמו פחת, ירידת ערך מלאי, הוצאות מימון ועוד הן יפות ונכונות מבחינה חשבונאית, אבל מאד מבלבלות כשמנסים להבין כמה באמת נשאר בסוף החודש.

.2 הדוח הוא דוח של רווח ולא של מזומנים. את ההבדל ביניהם אפרט בפוסט נפרד, אבל על קצה המזלג – כשאתם רוכשים ציוד חדש או מחזירים הלוואות – שתי הפעולות הגדולות האלה לא נרשמות בדוח הרווח והפסד של רואה החשבון אלא במקום אחר. אבל על הכיס שלכם הן מאד משפיעות.

.3 הדוח הוא ערבוב הוצאות, חלקן של העסק באופן ישיר, חלקן מעורבות כמו הוצאות רכב (שחלקן הוצאות עסקיות וחלקן הוצאות פרטיות), וחלקן באופן עקיף בלבד.

.4 הדוח הוא דוח כללי של כל העסק, ללא הפרדה לפעילויות, מוצרים ותחומים. יכול להיות שפעילות אחת יוצרת את כל הרווח ופעילות אחרת בכלל מפסידה.

.5 הדוח הוא של העסק בלבד, ולא לוקח בחשבון את ההפרשות לפנסיה שלכם כבעלי העסק, את מס ההכנסה והביטוח הלאומי שלכם.
דוח רואה החשבון הוא רק נקודת המוצא, שממנה מתחילים לבנות את הרווח והתזרים האמיתיים של העסק שלכם.

מומלץ שתיפנו לעצמכם זמן פעם בחודש, תעברו על ההכנסות וההוצאות שהיו לכם בפועל, על התנועות בחשבון הבנק, ותבנו את הרווח והתזרים החודשיים שלכם.