חמש החלטות עסקיות גרועות לשנת 2020

שנה אזרחית חדשה, וגם אתם מציבים יעדים ואתגרים חדשים לעסק שלכם כדי להגדיל ולהקפיץ אותו. אבל זהירות – כי יש כמה החלטות שנה חדשה שממש לא יקדמו את העסק שלכם לשום מקום, משום שאין סיכוי שתבצעו אותן בפועל.

 
 

הנה 5 החלטות עסקיות שהן פשוט רעות:

 
 

1. “השנה נרחיב את העסק לקהלים חדשים” אתם רוצים שהעסק שלכם יפרוץ, ומה יותר טוב מאשר לפרוץ לקהלי יעד חדשים, עם מוצרים ושירותים חדשים, אולי אפילו במקומות חדשים. אלא ש… מי הם הקהלים האלו בדיוק? איפה הם נמצאים? איך תגיעו אליהם? תגיעו לבד או בעזרת מישהו נוסף? ההחלטה הזו רעה פשוט מכיון שהיא בעצם סיסמא כללית, שלא אומרת כלום.

 

ההחלטה הנכונה לעסק שלכם צריכה להיות מדויקת וספציפית, כמו: “השנה נגיע גם ללקוחות גיל הזהב עם שירות חדש שנציע במיוחד בשבילם ע”י פרסום בבתי דיור מוגן באזור השרון”.

 

2. “השנה נגביר את הנוכחות הדיגיטלית של העסק שלי” כמעט כל עסק רוצה להגביר את הנוכחות הדיגיטלית. אחרי הכל, איזו דרך טובה יותר להגיע לקהל הרחב מאשר הרשתות החברתיות? אלא ש… איך תדעו שהשגתם את היעד? כמה נוכחות אתם רוצים? כמה נוכחות נכון שיהיה לכם? ההחלטה הזו רעה פשוט מכיון שהיא לא מגדירה כמה נוכחות דיגיטלית אתם רוצים.

 

ההחלטה הנכונה לעסק שלכם צריכה להיות ניתנת למדידה כמותית, כמו: “השנה נפרסם בפייסבוק פוסט אחד כל שבוע עם טיפ מקצועי שלי”.

3. “השנה נכפיל את ההכנסות!” אחד הדברים החשובים ביותר לבעל עסק זה אש בעיניים, ומה יותר אש בעיניים מאשר להתנפל על העסק, לעבוד קשה, להגדיל מחזור ורווחים, אלא ש… האם באמת יש לכם יכולת להגדיל את ההכנסות פי 2? קחו את אפל לדוגמא: מכונת המזומנים האדירה הזו מציגה ב- 25 השנה האחרונות גידול ממוצע במכירות של 16% לשנה. זהו. בשנות השיא היא הצליחה להקפיץ את המכירות ב- 67% לשנה – מרשים, אך עדיין פחות מפי 2. וזה נתון שנחשב נדיר בעולם העסקים. ההחלטה שלכם רעה פשוט מכיון שהיא לא מציאותית. ההחלטה הנכונה לעסק שלכם צריכה להיות שאפתנית, אך מציאותית וניתנת להשגה, כמו: “השנה נגדיל את ההכנסות בהדרגה מ- 50,000 שקל לחודש בינואר עד ל- 70,000 שקל לחודש בדצמבר, גידול של 40% באופן מדורג לאורך השנה”.

4. “השנה נציע מוצרים חדשים” עסקים רבים רוצים להגדיל את ההכנסות ע”י הגדלת מגוון המוצרים שהם מציעים, ולצורך כך נכנסים לתחומי פעילות חדשים, למוצרים חדשים, לקווי פעילות חדשים, אלא ש… מוצרים אלה הם לא בתחום התמחותם, לא ליבת הפעילות שלהם, לא תואמים את האסטרטגיה העסקית שלהם או כאלה שדורשים השקעה ולמידה שהיא מעבר ליכולת העסק. ההחלטה הזו רעה פשוט מכיון שהיא לא תואמת את תכנית הפעילות של העסק.

ההחלטה הנכונה לעסק שלכם צריכה להיות רלוונטית למטרות העסק, לתכנית הפעולה שלו ולאסטרטגיה ארוכת הטווח שלו, כמו: “השנה נציע מוצרים חדשים המשלימים למוצרים שאנו מוכרים”.

5. “השנה נתחיל…. ” (השלימו את החסר כפי רצונכם) גם אם תקבלו את כל ההחלטות הנכונות בסעיפים הקודמים, השנה הן כבר לא יקרו! בוודאות! וזאת משום ש”השנה” זו מסגרת זמן כללית, ואת ההחלטות במקרה הטוב תתחילו ליישם בדצמבר 2020 … ההחלטות שלכן רעות לעסק פשוט משום שהם לא קובעות מתי במדויק יש ליישם אותן.

ההחלטה הנכונה לעסק שלכם צריכה לכלול לו”ז מוגדר, כמו: “ב- 15.1.2020 נחל להציע לבתי דיור מוגן באזור השרון מוצר חדש לדיירי גיל הזהב, ב- 20.2.2020 נחל להעלות כל שבוע פוסט בפייסבוק…” וכן הלאה.

חמש ההחלטות לעיל מרכיבות את מודל SMART להשגת מטרות, אחד המודלים הידועים בעולם הניהול והאימון. המודל קובע שכל מטרה או יעד צריכים לענות על 5 קריטריונים: ברור, מדיד, ניתן להשגה (ריאלי), רלוונטי ותחום בזמן.

ובאנגלית: Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time bound או בקיצור SMART